Menu

Allereerst een warm welkom bij Eteck!

Heeft u zich nog niet aangemeld bij ons en woont u al in uw nieuwe woning? Neem dan contact met ons op zodat wij u kunnen verwelkomen als nieuwe klant.

Daarnaast willen wij u graag wijzen op een aantal interessante brochures. Hierin staat veel algemene informatie en informatie over het systeem in uw woning.

Heeft u een Nul op de Meter woning? Kijk dan snel deze video, hierin wordt kort uitgelegd hoe het systeem werkt.

Veel gestelde vragen

U betrekt binnenkort een woning waar wij warmte, koude en/of warm water leveren. Uw woning heeft een duurzaam klimaatsysteem. Een dergelijk systeem is wellicht nieuw voor u. In de veel gestelde vragenlijst op deze vragenlijst vindt u daarom het antwoord op verschillende vragen die u als nieuwe bewoner kan hebben.

Mocht u nog meer vragen hebben, bekijk dan gerust onze algemene veel gestelde vragenlijst.

1. Algemeen

Als het goed is, heeft u inmiddels informatie ontvangen van ons, uw makelaar of de projectontwikkelaar over het product dat Eteck bij u thuis gaat leveren. Wij ontvangen van u graag de getekende leverings- of gebruikersovereenkomst retour. Zodra u de sleutel ontvangt van uw nieuwe huis neemt u ons product (warmte, warm tapwater en/of koude) af. U ontvangt een paar weken vooraf een brief met meer informatie omtrent ons online portaal MijnEteck en de facturatie.

Nee, u kunt de overeenkomst niet voortijdig opzetten. De overeenkomst is woning gebonden. De overeenkomst wordt wel overgedragen op de eventuele nieuwe bewoners van uw woning.

Na deze periode gaan wij in gesprek met de voor de warmte en/of koude levering verantwoordelijke partij in uw wijk. Wij willen graag de levering doorzetten, maar deze beslissing ligt niet altijd bij ons.

2. Technisch

Eteck verstrekt t.z.t. een informatiekaart. In de informatiekaart staat meer info over de installatie en de demarcatie (eigendomsscheiding).

Ja, de opwekprestatie van de zonnepanelen wordt gedurende 10 jaar gegarandeerd.

Dit is mogelijk. Echter kan Eteck u daar niet bij helpen. Neem hiervoor contact op met uw aannemer of de installateur van de zonnepanelen.

Het overschot aan opgewekte elektra wordt terug geleverd aan het elektriciteitsnet en wordt verrekend via de elektriciteitsleverancier.

Periodiek onderhoud is onderhoud dat niet gerelateerd is aan een storing of klacht over de werking van het systeem en dus volledig “planbaar” is. U kunt het vergelijken met de onderhoudsbeurt van een auto. Wij maken hiervoor altijd een afspraak met de bewoner. Het betreffende artikel stelt dat wanneer de bewoner wil dat dit periodieke onderhoud bijvoorbeeld in het weekend of in de avond wordt uitgevoerd, wij hier kosten voor in rekening kunnen brengen.

Let op: periodiek onderhoud wordt maar in enkele gevallen toegepast. Een warmtepomp is in principe onderhoudsarm, net als bijvoorbeeld een koelkast. Wij houden wel 24/7 zicht op de centrale installaties. Tot slot worden zonnepanelen wel 1x per jaar standaard schoongemaakt door onze installatiepartner.

Normaal gesproken passen we een boilervat toe van 150 liter. In sommige gevallen passen we een boilervat toe van 200 liter. Bij de aanwezigheid van een bad, adviseren wij bijvoorbeeld een boilervat van 200 liter.  Een warmtepomp met boiler is geschikt voor een afname van maximaal 10 liter per minuut. Raadpleeg vooral uw sanitair specialist bij de beslissingen over de indeling van uw badkamer.

Dit is project specifiek en moet besloten worden in overleg met de aannemer vanwege de beschikbare ruimte. Daarom verwijzen wij u door naar uw aannemer.

De zonnepanelen worden gefabriceerd in China en geplaatst door één van onze betrouwbare partners.

Wij gebruiken zonnepanelen die gelegd worden in aparte stringen.

De technische levensduur van de warmtepomp is normaal gesproken circa 15 jaar. Het kan zijn dat de warmtepomp 20 of misschien wel 23 jaar prima blijft functioneren. Het kan ook zijn dat de warmtepomp na 10 jaar al defect gaat.

Tijdens de exploitatieperiode staan wij garant voor de service en vervanging van defecte materialen aangaande uw warmtepomp of afleverset.

Dat is moeilijk te zeggen, want dat hangt af van de stand van de techniek. Indien er veel betere warmtepompen op de markt zouden komen, wordt de economische levensduur korter. Wij kunnen niet in een glazen bol kijken. De historie leert dat er altijd ontwikkelingen zijn, maar het vervangen om economische redenen meestal niet rendeert. U kunt dus het beste uitgaan van een economische levensduur welke gelijk is aan de technische levensduur.

3. MijnEteck

Met een MijnEteck account heeft u inzicht in uw verbruik, facturen, kunt u vragen aan ons stellen en nog veel meer nuttige informatie vinden!

Een MijnEteck account is gemakkelijk te maken via deze link.
Let op: dit kan echter pas wel als u officieel klant bij ons bent geworden en daarmee in het bezig bent van een klantnummer. Daarnaast is het essentieel dat wij in het bezit zijn van uw e-mailadres.

De bewoners/kopers kunnen na oplevering via https://klantzaken.eteck.nl/mijneteck/register een MijnEteck account aanmaken en inloggen. Daar worden de cumulatieve waarden getoond m.b.t. opwek PV-panelen en verbruik warmtepomp. De warmtepompen worden geleverd met een Spider thermostaat en wordt bedraad uitgevoerd. Er is een mogelijkheid om de bewoners een extra Gateway aan te laten schaffen die de warmtepomp en Spider thermostaat koppelt en via een app bedienbaar en uitleesbaar is. Bijkomend voordeel is dat ook de slimme KWh meter van de elektriciteit leverancier koppelbaar is en deze via de app uit te lezen is. Tevens kunnen andere “huishoudelijke apparaten” welke IOT gerelateerd zijn te koppelen via deze Gateway en app. Bewoners kunnen deze IDNL Gateway zelf aanschaffen en installeren en valt buiten de levering van Eteck.

 

Het inzien van het real-time verbruik is wel iets waar Eteck mee bezig is. De verwachting is dat er in 2019 een app gelanceerd wordt waarin bewoners meer inzicht krijgen in hun verbruik. Daarnaast zal het online portaal MijnEteck geüpdatet worden.

4. Financieel

De meest voorkomende vaste kosten hebben we hieronder op een rijtje gezet. Niet alle vaste kosten zijn van toepassing op alle projecten.

Aansluiting ruimteverwarming: dit bedrag betaalt u voor de aansluiting op het systeem van Eteck.

Meettarief: dit bedrag betaalt u voor de meettarieven. Hierbij moet u denken aan het op afstand uitlezen en dergelijke.Afleverset: dit bedrag betaalt u voor het systeem in uw woning.

Vaste kosten ruimtekoeling: dit bedrag betaalt u voor de eventuele koeling die wij het hele jaar door aanbieden.

Meer informatie kunt u vinden op de tariefbladen.

Het huurtarief is opgebouwd uit onder meer de financiering, administratieve kosten en onderhoud en vervanging van alle componenten.

Neem contact op met uw hypotheekadviseur. De installatie is eigendom van Eteck en dus is het niet mogelijk om een extra hypotheek af te sluiten.

Mocht uw project onder de Warmtewet vallen dan worden de tarieven die wij u rekenen jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de door de ACM opgegeven tarieven.

Mocht uw project niet onder de Warmtewet vallen dan worden de tarieven die wij u rekenen jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de prijsindexcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De exacte informatie hierover staat vermeld op het tariefblad van de wijk waar u woont.

Sinds 2014 is de Warmtewet van kracht. Het Niet-Meer-Dan-Anders beginsel is hiermee gereguleerd door de overheid. De Warmtewet is in het leven geroepen speciaal voor u als afnemer van warmte van een lokale bron. U heeft daardoor geen vrije keuze van warmteleverancier. De Warmtewet geeft u extra bescherming en garandeert een eerlijk tarief. Uitgebreide informatie over de Warmtewet vindt u via deze link.